המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 1.12.2010
1/12/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 1.12.2010

 

בתקציר: הבחירות במצרים: ניצחון מוחץ למפלגת השלטון; האח"ס: היו זיופים *  אל-חרירי: לא הצעתי לאמריקאים לתקוף את איראן * עבאס: לשחרר את גלעד שליט * בעל טור לבנוני: המלך עבדאללה קרוב להבנה עם ארה"ב בנושא ביה"ד * בכיר דת סעודי: מותר לנשים לנהוג, לעבוד ולחשוף את פניהן

 

אחמדי-נז'אד: ההתנקשויות לא יבלמו את פיתוח הגרעין

בנאום בפני משפחות שהידים בעיר סארי (צפ' איראן), אמר הנשיא אחמדי-נז'אד שהתנקשויות במדעני הגרעין ;לא ימנעו מארצו, שהקריבה 200 אלף אזרחים במלחמה נגד עיראק, את פיתוח הגרעין והבטיח שארצו תעניש את המתנקשים במדען הגרעין מג'יד שהריארי. מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, מוחסן רזאי טען שהמוסד הישראלי התנקש בשהריארי ושהוא נעזר במעקב לווייני שהוא מבצע אחר מדעני הגרעין של איראן.

פארס (איראן), 1.12.10; מהר (איראן), 30.11.10

 

אל-חרירי: לא הצעתי לאמריקאים לתקוף את איראן

ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, אמר בתום פגישתו עם נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, כי ההדלפה בוויקיליקס, לפיה הוא אמר לאמריקאים שהם טעו בפלישתם לעיראק ושהיה עליהם לתקוף את איראן, איננה נכונה.

אל-מסתקבל (לבנון), 1.12.10

 

כוחות יוניפי"ל מתגברים את התחמשותם ואת כוחותיהם בשטח

היומון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, דיווח מפי מקור שנכח בפגישה בין נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, לבין ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי (30.11.10), כי כוחות יוניפי"ל מגבירים את התחמשותם ונוכחותם בשטח לקראת פרסום כתב האישום בפרשת אל-חרירי וכי הציוד בידי יוניפי"ל איננו עונה על צרכי כוחותיו.

אל-אח'באר (לבנון), 1.12.10

 

עבאס: לשחרר את גלעד שליט

במסיבת עיתונאים עם נשיא גרמניה, כריסטיאן וולף, קרא יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לחמאס לשחרר את גלעד שליט וקרא לישראל לשחרר את כל האסירים הפלסטינים, אך הבהיר שאין לקשור בין שני הדברים. לדבריו, הוא איננו יכול להשפיע על החמאס בנושא זה.

www.wafa.ps, 30.11.10

 

אתר ויקיליקס מפרסם קבוצה שניה של מסמכים

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 1.12.10

 

בעל טור לבנוני: המלך עבדאללה קרוב להבנה עם ארה"ב בנושא ביה"ד

בעל הטור נקולא נאציף טען במאמרו ביומון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, כי עבדאללה מלך סעודיה הודיע לנשיא סוריה, בשאר אל-אסד שהוא קרוב להשגת הבנה עם ארה"ב בנוגע לבית הדין הבינלאומי לרצח רפיק אל-חרירי.

אל-אח'באר (לבנון), 1.12.10

 

סו"י איראנית: מדינות ערביות שביקשו מארה"ב לתקוף את איראן עלולות להיפגע

סו"י האיראנית מהר איימה כי במקרה של עימות עם ארה"ב, ייפגעו סעודיה, מצרים, בחריין האמירויות וירדן, אשר עפ"י ויקיליקס ביקשו מארה"ב לתקוף את איראן. בכיר בשגרירות איחוד האמירויות בטהראן סירב לאשר או להכחיש באוזני מהר את הדיווח על הדרישה של מדינות ערביות לתקוף את איראן, ואילו בכיר בשגרירות סעודיה בטהראן דחה את הדיווח בוויקיליקס וטען שכל מטרתו לחבל ביחסים הטובים בין איראן לסעודיה. יו"ר המג'לס הכוויתי, ג'אסם אל-ח'ראפי, שהתייחס לפרשה, אמר שארצו אינה חוששת מתוכנית הגרעין האיראנית וקרא להתמקד בגרעין הישראלי.

מהר (איראן), 30.11.10- 29;  www.gulfinthemedia.com, 29.11.10

 

לבנון: פגישת תיאום של האופוזיציה לקראת פרסום כתב האישום בנושא חרירי

 היומון אל-חיאת דיווח כי גורמי אופוזיציה בלבנון קיימו ביניהם כמה פגישות תיאום כהכנה להתמודדותם עם השלכות כתב האישום בנושא רצח אל-חרירי: פגישה אחת הייתה בטריפולי (בה יש רוב סוני), ואחרת היתה  באזור השופ (אזור דרוזי-נוצרי). בפגישה השנייה השתתפו בין השאר נציגי חזבאללה, אמל והזרם הלאומי החופשי. דווח כי המשתתפים לא קיבלו הוראות לנקוט צעדים ספציפיים, בשל ההמתנה לתוצאות המגעים בין סוריה לסעודיה בנושא ביה"ד

 אל-חיאת (לונדון), 1.12.10

 

הבחירות במצרים: ניצחון מוחץ למפלגת השלטון בסבב הראשון; האח"ס: היו זיופים

ועדת הבחירות במצרים מסרה כי בבחירות למועצת העם, במקומות בהם הושגה הכרעה, זכתה המפל"ד ב-209 מושבים, העצמאיים בשבעה מושבים והאופוזיציה - בחמישה בלבד שיתחלקו בין המפלגות אל-ופד (שני מושבים), אל-תג'מע, אל-ר'ד ואל-עדאלה. בסיבוב השני תתנהל ההצבעה על 283 מושבים נוספים. היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי תנועת האחים המוסלמים שוקלת להחרים סיבוב זה בשל זיופים שביצע לטענתה השלטון בסיבוב הראשון, בו לא נבחר כל נציג מטעמה. האח"ס מהווה כיום 20% מן המועצה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-אח'באר (מצרים), 1.12.10

 

תוצאות הבחירות במצרים לפי היומון הממסדי אל-אח'באר

אל-אח'באר (מצרים), 1.12.10

 

בכיר דת סעודי: מותר לנשים לנהוג, לעבוד ולחשוף את פניהן

מנכ"ל משטרת הדת במכה, ד"ר אחמד אל-ר'אמדי, אמר בכנס נשים (30.11.10) בג'דה, כי מותר לנשים לנהוג, לעבוד ולחשוף את פניהן ותקף את עמדתם של מתנגדים לעבודת הנשים. לדבריו, השתתפות האישה בפיתוח הלאומי מעוגנת בשריעה מזה מאות שנים, ואין כל בושה ביציאתה לעבוד ולהתפרנס.

אל-וטן (סעודיה), 1.12.10