המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 31.8.2010
31/8/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 31.8.2010

 

בתקציר: מנכ"ל אל-ערביה: איראן וגורמי סירוב ערביים ינסו לחבל במו"מ * שעת': לא יהיו חילופי שטחים והכרה בגושי ההתנחלויות * חידוש הקשרים בין ג'ונבלאט לאיראן * האימאם של ניו-יורק: הבעיה איננה בין הדתות אלא בין מתונים לקיצוניים בתוכן * קד'אפי: האסלאם צריכה להיות הדת השלטת באירופה

 

שעת': לא יהיו חילופי שטחים והכרה בגושי ההתנחלויות

דובר הפת"ח, אחמד עסאף, אמר כי דרישת נתניהו להכיר בישראל כמדינה יהודית תידחה על הסף כיוון שהיא מנוגדת לחוק הבינ"ל ולהחלטה 194, שקובעים את זכויות הפליטים הפלסטינים, ומכשירה גירוש של מיליוני פלסטינים מבתיהם. נביל שעת', חבר המשלחת הפלסטינית לוושינגטון, אמר כי הפלסטינים ייאבקו במו"מ על הקמת מדינה ריבונית על כל האדמות שנכבשו ב-1967 ומזרח ירושלים, ללא נוכחותו של חייל ישראלי אחד; על זכותם של כל הפליטים לשיבה ולפיצויים ולמען שחרור האסירים; הוא הוסיף כי לא תהיה הכרה בחילופי שטחים ובגושי ההתנחלויות, שהם המסוכנים ביותר בשל קרבתם לירושלים וכי המו"מ ייפסק אם תחודש הבנייה בהתנחלויות. נציב ועדת הפליטים במועצה המחוקקת מטעם חמאס, עאטף עדואן, הזהיר מפני כוונת הרש"פ לוותר במו"מ על זכות השיבה של הפליטים לבתיהם.

אל-איאם (רש"פ), 31.8.10; www.wafa.ps, www.palestine-info.info, 30.8.10

 

דובר החמאס: על האומה להכין את צבאה לשחרור פלסטין ואל-אקצא

דובר החמאס, אסמאעיל רדואן, אמר כי יום ירושלים העולמי שאותו קבע האמאם חו'מיני (השנה הוא חל ב-3.9.10), מתקיים הפעם בסימן התמיכה האיראנית הרחבה בפלסטין ובירושלים אל מול חדלונם של הערבים ביחסם לפלסטין. הוא קרא לאומה הערבית והאסלאמית לתמוך בהתנגדות הפלסטינית ולהכין את "צבא השחרור וירושלים" כדי לשחרר את מסגד אל-אקצא ואת פלסטין. בכיר החמאס, מושיר אל-מצרי, אמר כי יום ירושלים מוכיח ששחרור ירושלים והנפת דגל האסלאם מעל צריחיה קרובים. על רקע ביקורו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, בקטר, אמר בכיר בחמאס כי התנועה פועלת בקרב מנהיגים ערביים כדי שלא יתנו גיבוי למו"מ בין ישראל לרש"פ, שהוא מהלך מסוכן לכלל הערבים

אל-חיאת (לונדון), www.paltoday.ps , 30.8.10

 

מנכ"ל אל-ערביה: איראן וגורמי סירוב ערביים ינסו לחבל במו"מ

מנכ"ל אל-ערביה, עבד אל-רחמן אל-ראשד, טען במאמרו כי מוקדם להביע אופטימיות לגבי המו"מ בין ישראל לפלסטינים, כיוון שחזית הסירוב הערבית והאיראנים יעשו הכול כדי לחבל בו, כולל מעשי אלימות כגון ירי טילים, חטיפת חיילים ופגיעה בשגרירויות, כפי שעשו בשיחות קמפ דיוויד וטאבה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון),31.8.10

 

חידוש הקשרים בין ג'ונבלאט לאיראן

וליד ג'ונבלאט, מנהיג הדרוזים בלבנון נפגש עם שגריר איראן בלבנון, ר'ד'נפר רכן אבאדי, לראשונה זה חמש שנים, במטרה לפתוח דף חדש ביחסיו עם איראן ושיבח את תפקידה של איראן בתקופה רגישה זו.

אל-ספיר (לבנון), 31.8.10

 

ג'ונבלאט (משמאל) עם רכן אבאדי

 

בכיר איראני: איראן נלחמת באויביה מחוץ לשטחה

בכנס בקום (מרכז איראן), אמר מוג'תבא זולנור, סגן נציג מנהיג איראן ח'אמנאי במשמרות המהפכה, כי איראן נלחמת באויביה בקווי החזית הקדמיים שלה, הכוללים בין היתר את פלסטין, סוריה ולבנון.

איסנא (איראן), 31.8.10 

 

האימאם של ניו-יורק: הבעיה איננה בין הדתות אלא בין מתונים לקיצוניים בתוכן

פיצל עבד אל-ראוף, האימאם של ניו-יורק המפקח על פרויקט הקמת מסגד סמוך למרכז הסחר העולמי, טען כי המערכה האמיתית איננה בין מוסלמים ללא מוסלמים אלא בין המתונים לבין הקיצונים בכל הדתות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 31.8.10

 

בנו של מוסא צדר: אבי חי והוא כלוא בלוב

צדר אל-דין צדר, בנו של האימאם מוסא צדר, ראש המועצה האסלאמית השיעית העליונה, שנעלם בלוב לפני 32 שנים טוען כי אביו עדיין חי והוא מוחזק בכלא בלוב.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 31.8.10

 

קד'אפי: האסלאם צריכה להיות הדת השלטת באירופה

היומון אל-קדס אל-ערבי מתח ביקורת על נשיא לוב מועמר אל-קד'אפי, שאמר בביקורו באיטליה כי דת האסלאם צריכה להיות הדת השלטת באירופה.

אל-שרק אל-אוסט, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 31.8.10  

 

נשיא סומליה: אל-קאעדה מאיים על שלטוני

נשיא סומליה, אל-שיח' שריף, קרא לקהילה הבינ"ל להציל את שלטונו מפני איומי ארגון אל-קאעדה עליו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 31.8.10

 

נקבע מועד למשאל עם בסודאן

סודאן הודיעה כי השותפים להסכם השלום השיגו פריצת דרך לגבי משאל העם על ההגדרה העצמית של תושבי הדרום והוא יתקיים ב-9.1.11. עוד הוחלט על הקמת ועדה שתסמן את הגבול בין הצפון לדרום.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 31.8.10

 

נשיא איראן לעיראק: אל דאגה, נמלא את מקומה של ארה"ב, אם תיסוג

עכאט' (סעודיה), 30.8.10 / אל-שפיע מחמד צאדק

 

יומון כוויתי: תיאום מוגבר בין חזבאללה לצבא סוריה

היומון הכוויתי אל-ראי דיווח על הידוק שתה"פ בין חזבאללה לצבא סוריה לקראת עימות אפשרי עם ישראל. במסגרת זו הקימו הצדדים חמ"ל משותף, חילקו ביניהם יעדים בישראל למתקפת טילים ומידע מודיעיני אודות בסיסים של צה"ל ונקודות ריכוז של חייליו. הצדדים גם הסכימו על בניית מטריה אווירית שתצר את צעדיו של חה"א הישראלי ועל חלוקת גזרות אחריות בזירה הימית.

אל-ראי (כווית), 30.8.10

 

איראן: האמריקאים דחו קריאתנו לעימות פומבי בין אחמדי-נז'אד ואובמה

דובר משרד החוץ האיראני, ראמין מהמאן-פרסת, אמר כי האמריקאים דחו את פנייתו של הנשיא אחמדי-נז'אד לקיים עימות פומבי עם הנשיא אובמה בביקורו בניו יורק בחודש הבא, בעצרת האו"ם, מחשש שדעת הקהל העולמית תכיר בצדקתה של איראן. יצוין כי היומון האיראני אבתכאר חזר על קריאתו לקיום דיאלוג אסטרטגי עם ארה"ב.

כיהאן, אבתכאר (איראן), 30.8.10; איסנא, פארס (איראן), 29.8.10 

 

מותכי: המו"מ בוושיגנטון – ארון הקבורה של תכניות הפיוס

שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, אמר למשלחת של תנועת אמל הלבנונית המבקרת בטהראן, כי המו"מ בין הישראלים לפלסטינים, שיפתח השבוע בוושינגטון יהיה המסמר האחרון בארון המתים של תכניות הפיוס בין הצדדים, כיוון שישראל מבינה רק את שפת הכוח.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 30.8.10

 

לבנון: החרפה במתיחות בין חזבאללה לכוחות ה-14 במרץ

בתגובה לדרישת כוחות ה-14 במרץ, לפרז את בירות מנשק - כלקח מן העימות האלים שפרץ בה בין הארגון הסוני אל-אחבאש לבין פעילי חזבאללה - טען היומון אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, כי דרישה זו מערערת את הרגיעה שהושגה בלבנון בעקבות ביקורם עבדאללה מלך סעודיה ונשיא סוריה, בשאר אל-אסד, במדינה (30.7.10). לדברי היומון, הדרישה מעידה על חתירתם של כוחות ה-14 במרץ לעימות עם חזבאללה ומסמנת חזרה אל האווירה הקשה ששררה בלבנון ערב פרוץ העימות (7.5.08) בין שני הגופים.

אל-אח'באר (לבנון), 30.8.10    

 

תורכיה דורשת הבהרות על דברי בכיר איראני אודות טבח בארמנים

שר החוץ התורכי, אחמד דאודאוגלו ביקש (29.8.10) מעמיתו האיראני, מנוצ'הר מותכי, הבהרות לדבריו של חמיד בקאי, שליחו של אחמדי-נז'אד לענייני אסיה, בכנס בטהראן, כי בשנת 1915 טבחו העות'מאנים בארמנים. שגרירות איראן בתורכיה ובקאי עצמו טענו שהדברים שאמר צוטטו שלא כהלכה.

טהראן אמרוז, איסנא, ח'בר און ליין (איראן), 29.8.10  

 

דלת מסתובבת בעיראק: ארה"ב יוצאת, המלחמה העדתית באה

אל-ג'זירה (סעודיה), 30.8.10 / עבדאללה ג'אבר