המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.12.2009
15/12/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 15.12.2009

 

בתקציר: אל-וטן הקטרי תומך בלגיטימיות של חזבאללה ונשקו * מובארכ הסכים עקרונית לוועידת שלום בינ"ל  * ארה"ב מתכוונת להציג יוזמה מדינית חדשה * הזרוע הצבאית של חמאס מנסה לחדש פעילותה בגדמ"ע * מענקים כספיים לרש"פ מטעם ארה"ב וצרפת * אירלנד: סעודיה תקים בי"ס מוסלמי חדש

 

פלטמן: ערוצי הידברות רבים בין ארה"ב וסוריה

סגן מזכירת המדינה לענייני המזה"ת, ג'פרי פלטמן, אמר כי חל שיפור ביחסי סוריה-ארה"ב ונפתחו ערוצי הידברות רבים, למרות שעדיין יש מחלוקות בנושאים כמו חזבאללה ואיראן, והדגיש כי הדיאלוג הסורי-אמריקאי לא יהיה על חשבון לבנון. לדבריו, הסכנה הגדולה ביותר למפרץ הפרסי היא העמימות בנוגע לכוונות האמיתיות של איראן, במיוחד נוכח תמיכתה ההיסטורית בטרוריסטים מחוץ לאיראן. פלטמן ציין כי לא ניתן לוותר על תפקיד תורכיה באזור, כפי שהוכח במקרה של עיראק.  

אל-חיאת (לונדון), 15.12.09

 

חברי פרלמנט לבנונים שבו להאשים את סוריה ברציחות בלבנון

חברת הפרלמנט הלבנוני, נאילה תוויני, בתו של ג'ובראן תוייני, חבר הפרלמנט לשעבר ויו"ר מועצת המנהלים של היומון אל-נהאר, שהיה ידוע בעמדותיו נגד סוריה ונרצח בדצמבר 2005, אמרה (12.12.09) כי היא מסתייגת מביקורו הצפוי של ראש הממשלה, סעד אל-חרירי, בסוריה, בה היא עודה רואה אשמה ברצח אביה ושאר הרציחות שהיו בלבנון. גם חבר הפרלמנט הלבנוני מסיעת אל-מסתקבל, ח'אלד זהרמאן, הדגיש את אחריותה של סוריה לרצח אל-חרירי.

אל-מסתקבל (לבנון), אל-חיאת (לונדון), 13.12.09

 

אל-וטן הקטרי תומך בלגיטימיות של חזבאללה ונשקו

מאמר המערכת ביומון הקטרי אל-וטן טען כי כל פתרון שימצאו הלבנונים לנושא הנשק של חזבאללה, עליו הם חלוקים, צריך לקחת בחשבון את הסכנה שישראל מהווה לגורל לבנון ואת התפקיד הלגיטימי של ההתנגדות הלאומית המזוינת, קרי חזבאללה.

אל-וטן (קטר), 13.12.09 

 

ר"מ לבנון, אל-חרירי, נס מהמצב הפוליטי בארצו לוועידת קופנהגן

אל-בלד (לבנון), 15.12.09 / סתאפר ג'ברא

 

מובארכ הסכים עקרונית לוועידת שלום בינ"ל

היומון אל-חיאת דיווח כי נשיא צרפת, סרקוזי, הציע לנשיא מצרים, מובארכ, בפגישתם (14.12.09) לקדם ועידת שלום בינ"ל וכי מובארכ הסכים לרעיון אך התנה את קיום הוועידה בהשתתפותה של ארה"ב. שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ר'יט, אמר כי ארה"ב ומצרים דנות בחידוש תהליך השלום וכי הבסיס למו"מ צריך להיות החלטות האו"ם והסכמה על יעדי ההסכם לאמור: מדינה פלסטינית בשטחי 67' שבירתה מזרח ירושלים, אשר תבטיח את בטחונה של ישראל ונרמול היחסים בהתאם ליוזמת השלום הערבית.    

אל-חיאת (לונדון), 15.12.09

 

אל-חיאת: ארה"ב מתכוונת להציג יוזמה מדינית חדשה

היומון אל-חיאת דיווח כי הממשל האמריקני מתכוון להציג יוזמה חדשה לחידוש המו"מ בין ישראל לבין הפלסטינים שתתבסס על קביעת מקור סמכות לתהליך השלום: החלטות בין-לאומיות המכירות בפתרון שתי המדינות בגבולות ה-4 ביוני 1967 (כולל חילופי שטחים).

אל-חיאת (לונדון), 11.12.09

 

שיחת וידאו בין אנשי חמאס לשרים סקוטים

נציגים של חמאס במועצה המחוקקת הפלסטינית ונציגים של ממשל החמאס ניהלו שיחת וידיאו עם שרים וחברי פרלמנט סקוטים, שבמהלכה הזמינה חברת הפרלמנט הסקוטית, פולין מקניל, את בכירי הממשל והמועצה המחוקקת לבקר בסקוטלנד ובמדינות אירופה כדי לצאת מהבידוד המדיני שנכפה על עזה.

www.palestine-info.info, 12.12.2009

 

חמאס: התנגדות וג'יהאד לשחרור כל פלסטין מן הים עד הנהר

תנועת החמאס ומנהיגיה העבירו כמה מסרים לציון יום ייסודה: אחמד בחר, סגן יו"ר המועצה המחוקקת, אמר כי פלסטין היא אדמת ווקף אסלאמית מן הים עד לנהר ואסור לוותר על אף שעל ממנה וכי הפיוס הלאומי הוא הכרח דתי לאומי, בתנאי שיישמרו העקרונות וזכות ההתנגדות. גילוי דעת מטעם התנועה קבע כי ההתנגדות היא בחירה אסטרטגית, והתנועה דבקה בג'יהאד. וכי על מדינות ערב לבטל את יוזמת השלום הערבית. יונס אל-אסטל, חבר המועצה המחוקקת של החמאס, אמר כי התנועה מייסדת היום את הח'ליפות האסלאמית שתחל בירושלים ותתפשט לכל מקום.

www.palestine-info.info, 12-13.12.09

 

[הניה: להקים מדינה בגבולות 67; להמשיך בהתנגדות

ר"מ החמאס, אסמאעיל הניה, קרא לגבש תוכנית הצלה לאומית במטרה להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67' שבירתה ירושלים, אך הדגיש כי חמאס לא תוותר על ההתנגדות והג'יהאד עד לשחרור כל פלסטין.

www.maannews.net, 14.12.2009

 

מענקים כספיים לרש"פ מטעם ארה"ב וצרפת

ארה"ב והרש"פ חתמו (14.12.09) על הסכם לפיו הממשל האמריקאי יעניק לרש"פ 75 מיליון דולר; צרפת והרש"פ צפויות לחתום

(15.12.09) על הסכם לפיו תעניק צרפת לרש"פ 200 מיליון יורו בשלוש שנים.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 15.12.2009

 

המערב מחריף את הטון נגד הגרעין האיראני

אל-מסתקבל (לבנון),12.12.09 / חסן בליבל

 

אל-בראדעי: מרוץ החימוש הגרעיני יביא לקץ האנושות

ד"ר מחמד אל-בראדעי, לשעבר מנכ"ל הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית, הזהיר כי מרוץ החימוש הגרעיני עלול להביא לקץ האנושות תוך חמש עד עשר שנים. לדבריו, בהסכם קמפ-דייוויד הוחמצה ההזדמנות לאלץ את ישראל לוותר על הנשק הגרעיני שלה, וכי לו עמד לצידו של הנשיא סאדאת בזמן ההסכם, הוא היה לוחץ על ישראל לוותר על נשקה הגרעיני.

אל-מצריון (מצרים), 13.12.09

 

אל-קרדאוי: חגיגות חג המולד פוגעות באופי המוסלמי של קטר

ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים,  השיח' יוסף אל-קרדאוי, קרא שלא לחגוג את חג המולד ברחובות קטר ולא להציב עצי אשוח בחנויות, משום שהדבר מנוגד לאופי המוסלמי של החברה הקטרית. אל-קרדאוי גם טען שפרס נובל לשלום ניתן לנשיא ארה"ב ברק אובמה, בטרם עשה דבר שיהפכו לראוי לפרס.

אל-ראיה (קטר), 12.12.2009

 

אירלנד: סעודיה תקים בי"ס מוסלמי חדש

ממשלת סעודיה הכריזה על כוונתה להקים בית ספר תיכון מוסלמי חדש בדבלין. דובר השגרירות הסעודית באירלנד סירב למסור פרטים לגבי אופיו של ביה"ס או התכנים שיילמדו בו.  

www.islamonline.net, 13.12.09

 

סוריה: קמפיין להגבלת הילודה 

סוריה השיקה (12.12.09) קמפיין הסברה לתכנון והמשפחה ובריאות האם, בשת"פ עם האו"ם. שר ההסברה הסורי, מחסן בלאל, אמר כי סוריה עומדת בפני בעיה אמיתית נוכח שיעור הילודה הגבוה וציין כי מטרת הקמפיין היא לשנות את התפיסה הרווחת בחברה בנוגע לגודל המשפחה.

תשרין (סוריה), 13.12.09

 

אל-שרק אל-אוסט : מפגש בין בכירי משה"מ וחזבאללה ומורדים חות'ים

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח מפי מקורות מצריים וערביים כי מנגנוני מודיעין באזור חשפו קיומה של פגישה שנערכה לאחרונה בתימן בין בכיר במשה"מ, בכירים בחזבאללה ומורדים חות'ים, וזאת במטרה לגבש תוכנית משותפת להסלמה צבאית בגבול סעודיה-תימן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.12.09

 

מצרים: בית דין פסק נגד החלטת אל-אזהר לאסור לבישת רעלה בקמפוסים

בניגוד להחלטת מוסד אל-אזהר, לאסור על סטודנטיות ללבוש רעלה בכיתות, בבחינות ובמעונות, חייב בית הדין המנהלי המצרי את השר להשכלה גבוהה ואת נשיא אוניברסיטת עין שמס לאפשר לשתי סטודנטיות רעולות להיכנס לקמפוס ולמעונות. בפסק הדין נטען כי לבישת רעלה היא בתחום החירות האישית של אדם, כל עוד אין פגיעה בחוק ובחוקה.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 14.12.09

 

סעודיה: סערה בעקבות פתוא מתירה עירוב מגדרי

בסעודיה פרץ ויכוח בעקבות פתוא שפרסם יו"ר משטרת הדת במכה, אחמד אל-ע'אמדי, המתירה עירוב מגדרי. אל-ע'אמדי אף טען כי יש חדית'ים המוכיחים כי מותר לאישה ללחוץ יד לגבר.

www.alarabiya.net, 12.12.09          

 

הבטחות אובמה

אל-ג'זירה.נט (קטר), 5.12.09 / עצאם אחמד

 

בגלל בשיר: בוטלה פסגת צרפת-אפריקה

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, ונשיא מצרים, חוסני מובארכ, החליטו לבטל את פסגת מנהיגי צרפת ומדינות אפריקה, שנועדה לחודש פברואר בקהיר, כיוון שצרפת התנגדה לנוכחותו של נשיא סודאן, עומר אל-בשיר. שה"ח המצרי אחמד אבו אל-ר'יט אמר שהפסגה הועברה לפריס, מה שימנע מבשיר להשתתף בה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.12.09

 

בשיר: על איראן לסייע לתרום ליציבות באזור

בפגישה בח'רטום (11.12.2009) עם שה"ח האיראני, מנוצ'הר מותכי, אמר נשיא סודאן, עומר אל-בשיר, כי המתיחות בגבול תימן-סעודיה מאיימת על ביטחון האזור ושעל כל מדינות האזור, ואיראן בכללן, לתרום ליציבותו. בשיר הדגיש שסודאן עומדת לצד תימן ודוחה כל פגיעה בביטחונה של סעודיה. יצוין שבשנים האחרונות שוררים יחסים חמים בין איראן לסודאן. 

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 12.12.09

 

שה"ח העיראקי: יחסינו עם איראן טובים יותר מיחסינו עם מדינות ערב

שה"ח העיראקי, הושייאר זיבארי, אמר כי יחסיה של עיראק עם איראן ותורכיה טובים יותר מיחסיה עם מדינות ערב, במיוחד סעודיה וסוריה אותם תיאר כ'מסובכים'. זיבארי ציין כי אומנם עיראק אינה מאשימה את סוריה בפיגועים האחרונים בעיראק, אך יש הוכחות שאנשי הבעת' העיראקים פועלים משטחי סוריה בתמיכת המודיעין הסורי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.12.09

 

שר החוץ הבחריני: מעוניינים להשתתף בדיאלוג עם איראן

שה"ח הבחריני, השיח' ח'אלד בן אחמד אל-ח'ליפה, אמר כי ארצו רוצה למלא תפקיד בדיאלוג עם איראן: "אם גם לסעודיה, למצרים ולתורכיה יש תפקיד – הרי שגם לנו צריך להיות", שכן הדיאלוג עם איראן אינו מבוסס רק על תיק הגרעין, אלא גם על הסדרים ביטחוניים באזור, שבחריין רוצה להיות שותפה להם.

אל-חיאת (לונדון), 14.12.09 

 

יומון איראני צופה את נפילת 'משטר קהיר'

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי מתרבים הסימנים לקריסתו הצפויה של "משטר קהיר" בראשותו של  מובארכ "הדיקטטור והבוגד", דבר שיחזק את החזית האזורית המתנגדת לציונות. לטענת היומון, מאמצי מובארכ לקבע כיורשו את בנו, ג'מאל, ייכשלו שכן החברה המצרית סולדת ממובארכ, הנתמך בידי גורמים חיצוניים כדי לשרוד והמחויב לאינטרסים האמריקאים ולישראל. היומון הוסיף כי החברה המצרית נמצאת על סף פיצוץ חברתי ומאמצי מובארכ להמליך את ג'מאל עלולים להציתה.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 14.12.09

 

בלייר... ועיראק פעם נוספת

אל-דסתור (ירדן), 14.12.09 / ג'לאל אלרפאעי

 

יומון איראני: ארה"ב – ניזונה מדמן של אומות העולם

בהתייחסו לנאום נשיא ארה"ב אובמה בטקס הענקת פרס הנובל באוסלו, אמר מנהיג איראן ח'אמנאי כי כיבוש עיראק ומרחץ הדמים היומיומי שהיא מבצעת באפגניסטן, מוכיחים כי ארה"ב מפרה יותר מכל מדינה אחרת את החוק הבינ"ל. היומון ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי אובמה הוכיח בנאומו את מדיניותו שוחרת המלחמה וכי מנהיגי ארה"ב ניזונים מדמן של אומות העולם.

Leader.ir, 13.12.09; ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 12.12.09

 

ח'אמנאי: אויבי המשטר – ייעלמו כקצף על המים

בהתייחסו לתקריות קריעת תמונת מייסד משטר המהפכה האסלאמית, איתאללה רוחאללה ח'ומיני, בהפגנות הסטודנטים, אמר מנהיג איראן ח'אמנאי כי אויבי המשטר ייעלמו כמו ה"קצף מעל פני המים". התובע הכללי של טהראן, ג'עפרי דולת-אבאדי, מסר שהשלטונות עצרו את הסטודנטים שקרעו את כרזות המנהיגים.

Irib.ir, (איראן), 14.12.09;  Leader.ir, (איראן) 13.12.09

 

רפסנג'אני לפלסטינים: לשמור על רוח הג'יהאד

בפגישותיו של ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של החמאס, עם ראשי ההנהגה האיראנית בטהראן, קרא האשמי רפסנג'אני לפלסטינים לשמר את רוח הג'יהאד ולהיות סבלנים נוכח הקשיים הצפויים, דבר שיביא בסופו של דבר לניצחונם. משעל מצידו, העלה על נס את חשיבות היחסים העמוקים של חמאס עם איראן. לרגל שבוע תרבות פלסטין באיראן, אמר יו"ר וועדת התרבות של המג'לס, חדאד עאדל, ומקורבו של המנהיג ח'אמנאי, כי איראן לא שכחה מעולם לתמוך בקבוצות הג'יהאד הפלסטיניות ותמשיך לראות בהן מקור לגאווה עבורה. מקורבים למשטר האיראני מסרו כי  אחמדי נז'אד, דרש ממשעל שלא ייחפז בהשלמת עסקת שליט כדי להשיג שחרור מרבי של אסירים פלסטיניים ואף הבטיח סיוע כספי לחמאס.

פארס, אירנא (איראן), 15.12.09; כיהאן, פרס טי וי (איראן), www.qudsnet.com,  14.12.09

 

דיווח באיראן: סעודיה תגיש סיוע של מיליארד דולר לעלאוי

סו"י האיראנית פארס דיווחה כי סעודיה מגישה סיוע בן מליארד דולר למפלגתו של איאד עלווי כדי להבטיח את נצחונו בבחירות הקרבות בעיראק.

פארס (איראן), 15.12.09

 

סודאן העשירה בנפט מבקשת סיוע 

www.aljazeera.net , 13.12.09 יזיד עליא