המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 29.10.2009
29/10/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 29.10.2009

 

בתקציר: ג'ומהורי-י אסלאמי: איראן לא תחתום על הסכם וינה * שיח' אל-אזהר יתבע את ערוץ אל-ג'זירה * סולימאן: הקמת ממשלה חדשה בלבנון – בקרוב מאוד * ח'אמנאי: להפגין בסעודיה נגד "הכופרים" * עבאס מזהיר מפני התלקחות על רקע דתי * חמאס: סנקציות נגד מי שיפעל במסגרת הבחירות

 

עבאס מזהיר מפני התלקחות על רקע דתי

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אמר כי לעם הפלסטיני שנאבק והקריב, יש חלופות למקרה וממשלת ישראל תמשיך להרוס כל סיכוי לפתרון שתי המדינות. לדבריו, פעולותיה של ישראל בירושלים, כגון החפירות ליד מסגד אל-אקצא, הריסת הבתים, הכבדת המיסים, המצור על העיר באמצעות גדר ההפרדה וההכרזה  שירושלים היא מחוץ למו"מ, עלולות לגרום למלחמה בעלת ממד דתי. הוא שיבח את היוצאים למסגד אל-אקצא כדי "להגן" עליו מפני פגיעה מצד ישראל והדגיש שהפלסטינים לא ירפו ממאבקם.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 29.10.09 

 

חמאס: סנקציות נגד מי שיפעל במסגרת הבחירות

משרד הפנים של ממשל החמאס הודיע כי הוא מסרב לקיים בחירות בעזה ואיים בצעדים משפטיים נגד כל מי שיקיים פעילות הקשורה לבחירות.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 29.10.2009;  www.paltoday.com,  28.10.2009

 

 מנהיג האח"ס: על אלפי צעירים לצאת לג'יהאד בעזה

במסיבת עיתונאים בנושא המצב במסגד אל-אקצא, אמר המדריך הכללי של האח"ס, מחמד מהדי עאכף, כי הוא היה רוצה שמאות אלפי צעירים ייצאו לג'יהאד בעזה, אולם מנגנוני הביטחון המצריים מונעים זאת;  ראש עמותת אל-מוקטם לתרבות ולדיאלוג, ד"ר חסן אל-חיואן, קרא במאמר באתר האח"ס לכלל הערבים והמוסלמים להגן על מסגד אל-אקצא ולסייע להתנגדות האסלאמית המזוינת בפלסטין בכל דרך. לדבריו,  ההתנגדות היא דרך חיים וחובה הלכתית בכל התחומים - הפוליטי, התרבותי-חברתי, התיירותי והכלכלי.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 28.10.09; www.ikhwanonline.con, 27.10.09  

 

אסלאמיסטים בכווית: לתמוך בג'יהאד למען אל-אקצא

בוועידה למען מסגד אל-אקצא (26.10.09) בפרלמנט הכוויתי, קרא חבר הפרלמנט האסלאמיסט מוחמד האיף לארגון הוועידה האסלאמית ולליע"ר לשלוח נשק לפלסטינים; "ת'ואבת אל-אמה", גוש פרלמנטארי שמנהיג האיף, קרא לאומה המוסלמית לבחור בגי'האד אם העולם לא יקדם פתרון לנושא מסגד אל-אקצא.

אל-ראי (כווית), 27.10.09  

  

גופתה של עיראק חוסמת את ההתקרבות בין הסונה לשיעה

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 27.10.09/ אמג'ד רסמי 

 

סולימאן: הקמת ממשלה חדשה בלבנון – קרובה מאוד

היומון "אל-חיאת" דיווח כי סוריה מאיצה בבני בריתה בלבנון לסיים את הרכבת הממשלה עד סוף השבוע וכי במסגרת זו פועל י"ור הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, כדי להאיץ את מהלכי ההרכבה. ליומון "אל-שרק אל-אוסט" נודע כי עוזריהם הפוליטיים של ברי ושל חסן נאסרללה, הגיעו לביקור בדמשק. נשיא לבנון, מישל סולימאן, אמר ליומון אל-אח'באר שהרכבת הממשלה הלבנונית החדשה – קרובה מאוד. 

אל-אח'באר (לבנון), 29.10.09; אל-חיאת (לונדון), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.10.09

 

שיח' אל-אזהר יתבע את ערוץ אל-ג'זירה

שיח' אל-אזהר, ד"ר מחמד סיד טנטאוי, מתכוון לתבוע את ערוץ אל-ג'זירה ואת הדרשן הסורי שיח' עבד אל-רחמן אל-כוכי, אשר תקף בערוץ את האיסור ללבוש רעלה (ניקאב) בכיתות הלימוד ובמעונות, שהוטל על הסטודנטיות באל-אזהר. יצוין כי אל-כוכי נעצר בידי הרשויות בסוריה, עם שובו מקטר, בגין ביקורתו זו.

אל-יום אל-סאבע (מצרים), 25.10.09

 

 שיחות צבאיות בין סוריה לסודאן

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ושר ההגנה הסודאני, עבד אל-רחים מחמד חוסיין, נפגשו בדמשק (27.10.09) ודנו בהידוק שתה"פ בין צבאות סוריה וסודאן. יצוין שארה"ב הזהירה לאחרונה את סודאן מפני הידוק הקשרים עם סוריה באופן שייפגע בביטחונה הלאומי של ארה"ב.

אל-ת'ורה (סוריה), 28.10.09

 

סודאן: הסנקציות האמריקאיות מאיימות על השלום

מעאויה ח'אלד עת'מאן, דובר משה"ח הסודאני, אמר כי חידוש הסנקציות האמריקאיות על סודאן מאיים על תהליך השלום והיציבות וכי בכך החמיץ ממשל אובמה הזדמנות להוכיח את אמינותו.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 29.10.09

 

אחמדי-נז'אד: המערב ויתר על הסנקציות לטובת שת"פ עם איראן

בנאום במשהד (צפ'- מז' איראן), אמר נשיא איראן אחמדי-נז'אד כי ארצו הצליחה להסב את הדיון מתוכנית הגרעין שלה, אל טיפול בבעיות עולמיות, כפי שרצתה. הוא טען כי איראן לא תיסוג בפסיק מתכניתה הגרעינית והתפאר בכך שהמערב ויתר על גישת העימות והסנקציות לטובת שת"פ גרעיני עם איראן. לדבריו, הסכם הדלק הגרעיני עם ארצון יאפשר לה לבחון את כנות המעצמות וסבא"א.

אילנא (איראן), 29.10.09

 

איראן: "בטעות" שגרנו את משה"מ לפקיסטן ונשק לחות'ים

אל-וטן (סעודיה), 28.10.09/ ג'יהאד עוורתאני  

 

מפקד משה"מ: אנו יכולים להכות את ג'נדאללה מחוץ לאיראן

מפקד משמרות המהפכה, מוחמד עלי ג'עפרי, טען שפקיסטן לא מסגירה את בכירי ג'נדאללה לאיראן בשל לחץ אמריקאי וכי לארצו יכולת להכות בארגון גם מחוץ לאיראן. יצוין כי פקיסטן עצרה והחזירה לאיראן 11 חיילי משה"מ שחדרו לשטחה (26.10.09) כדי לעצור פעילי ג'נדאללה. האתר תאבנאק דיווח כי מנהיג ג'נדאללה, עבד אל-מלכ ריגי, ביקר כמה פעמים בסעודיה ונתמך על ידה.

פארס, תאבנאק (איראן), 27.10.09; אינדה (איראן), 26.10.09

  

ח'אמנאי: להפגין בסעודיה נגד "הכופרים"

בפגישה עם בכירי הארגון האיראני לעלייה לרגל (26.10.09) קרא מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, לעולים לרגל להפגין בסעודיה נגד "הכופרים". לסעודיה קרא למלא חובתה כלפי העולים השיעים והזהיר כי העולים לא יישארו אדישים למול הקורה בעולם האסלאם ובעיקר בעיראק, באפגניסטן, בפלסטין ובפקיסטן; הנשיא אחמדי-נז'אד הזהיר מפני הטלת מגבלות על עולים איראניים לרגל ופגיעה בכבודם. בתגובה, הזהיר השר הסעודי לענייני חג', ד"ר פואד בן עבד אל-סלאם אל-פארסי, את איראן מפני ניצול החג' למטרות פוליטיות. היומון "אל-וטן" הביע דאגה מדברי ח'אמנאי וחשש מהישנות הפגנות עולי הרגל האיראניים בשנות השמונים.

khamenei.ir (איראן), 28.10.09, 26;  אל-וטן (סעודיה), 28.10.09; אל-עאלם (איראן), 26.10.09

 

 אחמדי-נז'אד לארדואן: נוכל להוביל סדר אזורי חדש

נשיא איראן אחמדי-נז'אד אמר בקבלת פנים לראש ממשלת תורכיה ארדואן, כי שתי המדינות יכולות ליצור סדר אזורי חדש וכי שתה"פ ביניהן ישים גבול למזימות האויב. לדבריו, אין למנוע ממדינה כלשהי את זכותה לטכנולוגיה גרעינית למטרות שלום, בשעה שמשטר לא-לגיטימי כשל ישראל מחזיק בנשק גרעיני. מקורות איראניים מסרו ליומון אל-חיאת כי לתורכיה ואיראן עמדות דומות בנושא עיראק, לבנון ופלסטין וכי איראן רואה בתורכיה שער שדרכו יעבור גז טבעי איראני לאירופה. לדברי מקורות דיפלומטיים בטהראן,  תורכיה רוצה בהחייאת ברית CENTO בין תורכיה-איראן-פקיסטן, שעיקרה ברית ביטחונית, רעיון שטהראן אינה שוללת. מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, אמר לארדואן כי תמיכתה של תורכיה בפלסטינים מחזקת את מעמדה בעולם האסלאם וקרא לתורכיה לשת"פ בפתרון הבעיות במזה"ת ולסכל את הפתרון שהמערב מנסה לקדם באזור.

אתר המנהיג (איראן), 28.10.09; אל-חיאת (לונדון); מהר (איראן), 27.10.09

 

ג'האן ניוז: איחוד האמירויות גירשה 500 איראנים משטחה

אתר האינטרנט האיראני ג'האן ניוז דיווח כי איחוד האמירויות גרשה לאחרונה יותר מ-500 איראנים שהתגוררו במדינה בעשורים האחרונים. קודם לכן גורשו שיעים לבנונים ופקיסטנים ואזרחים פלסטינים.

 ג'האן ניוז (איראן), 28.10.09

 

בכיר איראני: שימור המשטר חשוב מן התפילה

בכנס משמרות המהפכה באורמיה (בצפ'-מע' איראן), אמר מפקד משה"מ, מוחמד עלי ג'עפרי, כי שימור המשטר חשוב יותר מן התפילה.

ספאה ניוז (איראן), 28.10.09

 

הבחירות באפגניסטן

אל-דסתור (ירדן), 29.10.09/ ג'לאל אל-רפאעי