המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 27.8.2009
27/8/2009

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 27.8.2009

 

בתקציר: בכיר אמריקאי: סוריה מחבלת בהקמת ממשלה בלבנון * מישל עון: ממשלה שלא תענה על זכויותינו לא תראה אור יום * מקורות פלסטיניים: אל-קדומי יצטרף לוועדה המרכזית של פת"ח * תכנית סאטירה לכבוד הרמדאן מסעירה את סעודיה * יומון איראני: ארה"ב וסעודיה מאחורי הפיגועים בעיראק

 

מחריפה המתיחות בין סוריה לעיראק

סדרת הפיגועים האחרונה בעיראק (19.8.09), החריפה את יחסיה עם סוריה. ב-25.8.09 זימנה עיראק את שגרירה מדמשק ודרשה מסוריה למסור לידיה בכירים במפלגת הבעת' העיראקית השוהים בה, בשל מעורבותם בפיגועים. בתגובה, החזירה סוריה את שגרירה מבגדאד; רמ"מ עיראק, נורי-אלמאלכי, טען  (26.8.09) כי שכנותיה של ארצו נותנות מחסה לטרור והזהיר כי לעיראק יש יכולת לנקוט בצעדי תגמול, אך היא נמנעת מכך. היומון הסורי אל-וטן תקף את אל-מאלכי וקבע שסוריה לא מקבלת תכתיבים מאחרים, במיוחד לא מממשלה הפועלת בחסות כיבוש. לדברי היומון, אלמלא סירבה סוריה להסגיר לידי סדאם חוסיין את מתנגדיו שנמצאו בסוריה, בהם אל-מאלכי עצמו, הם לא היו בעיראק היום.

אל-חיאת (לונדון, אל-וטן (סוריה), 27.8.09; www.sana.sy,  אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.8.09

 

בכיר אמריקאי: סוריה מחבלת בהקמת ממשלה בלבנון

בכיר אמריקאי הביע בפני היומון הלבנוני אל-נהאר את דאגתו מביקור אסד באיראן וטען כי סוריה ממשיכה לאפשר הברחת נשק, כספים ואנשים משטחה לעיראק כדי לבצע פיגועים. הבכיר הביע את דאגת ארה"ב מפעילותן של סוריה וידידיה בלבנון, במטרה להכשיל את הרכבת הממשלה במדינה.

אל-נהאר (לבנון), 25.8.09

 

נציגת יוניצף בסוריה על "המנטאליות הטרוריסטית" של ישראל

בביקור בעיר קוניטרה, שנכבשה ע"י ישראל ב-67' והוחזרה לסורים ב-74', תיארה שהראזאד בועאליא, נציגת יוניצף בסוריה, את ההרס הישראלי המתוכנן והשיטתי של העיר כברברי וברוטאלי וציינה כי הוא משקף את המנטאליות התוקפנית והטרוריסטית של ישראל. 

תשרין (סוריה), 25.8.09

 

מקור ביטחוני לבנוני: סוריה וחזבאללה מחמשים כוחות סלפים בלבנון

מקור ביטחוני לבנוני רם דרג טען כי סוריה וחזבאללה מעבירים כסף ונשק לכמה מפלגות סלפיות בעיר טריפולי שבצפון לבנון וכי מנגנוני הביטחון הלבנוניים פשטו על כמה מהמרכזים בהם אוחסן נשק זה. היומון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לאופוזיציה, טען כי ישנה תופעה של התחמשות בקרב חוגים המקורבים לכוחות ה-14 במרץ, וכי מחסן הנשק שנחשף לאחרונה בטריפולי שייך לחוגים אלה. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), אל-אח'באר (לבנון), 27.8.09

 

אובמה מנסה לצאת מעיראק

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 25.8.09/ עלי ח'ליל 

 

מישל עון: ממשלה שלא תענה על זכויותינו לא תראה אור יום

מישל עון, יו"ר הזרם הלאומי החופשי בלבנון, תקף בראיון ליומון אל-אח'באר את התנהלותו של סעד אל-חרירי, ראש הממשלה המיועד, והזהיר כי ממשלה שלא תענה על זכויותיו של הזרם הלאומי לא תראה אור יום. לטענתו, כבר במרץ 2005 בודדו כוחות ה-14 במרץ את חזבאללה כהכנה להתקפה הישראלית.  

אל-אח'באר (לבנון), 25.8.09

 

מקורות פלסטיניים: אל-קדומי יצטרף לוועדה המרכזית של פת"ח

מקורות פלסטיניים מסרו שפארוק אל-קדומי, ראש המחלקה המדינית של אש"ף, נענה לפנייתו של יו"ר הרשות, מחמוד עבאס, ויתמנה לחבר בוועדה המרכזית של פת"ח. חבר הוועדה, עזאם אל-אחמד, מסר על פתיחת דף חדש ביחסים בין השניים ועל הסכמתו של אל-קדומי לקבל את תוצאות הוועידה השישית של פת"ח. יצוין כי לאחרונה האשים אל-קדומי את עבאס במעורבות בתוכנית לחיסולו של ערפאת.

אל-איאם (רש"פ), 26.8.2009; אל-מדינה (סעודיה), 25.8.2009

 

רה"מ הפלסטיני: תיתכן הכרזה חד צדדית על הקמת מדינה

ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, רמז לאפשרות של הכרזה חד צדדית על הקמת מדינה פלסטינית בשטחי 1967, בתוך שנתיים.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 26.8.2009  

 

גינויים להחלטה לכפות לבוש מסורתי בבתיה"ס בעזה

ארגוני נשים פלסטיניים וארגונים פלסטיניים לזכויות אדם תקפו את החלטת חמאס לחייב את תלמידות בתיה"ס התיכוניים בעזה לבוא ללימודים בלבוש מסורתי ולאסור כניסת גברים לבתיה"ס. משרד החינוך של ממשל החמאס טען בתגובה שמדובר ביוזמה פרטית של כמה מנהלות בתי"ס ולא בהחלטה מטעמו.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 26.8.2009; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.8.2009

 

יו"ר ועידת הפת"ח: כתנועה, איננו מנהלים מו"מ עם ישראל

חבר הוועדה המרכזית של פת"ח ויו"ר הוועידה האחרונה של התנועה, עת'מאן אבו ע'רביה, יצא נגד התערבותה של איראן בעניינים פנים פלסטיניים. לדבריו, יש להבחין בין חברי פת"ח שמשתתפים במו"מ עם ישראל מתוקף עמדותיהם הלאומיות, לבין פת"ח כתנועה, שאינה מנהלת מו"מ עם ישראל.

אל-קדס (רש"פ), 26.8.2009 

 

עיראק

אל-חיאת (לונדון), 25.8.09/ חביב חדאד 

 

תכנית סאטירה לכבוד הרמדאן מסעירה את סעודיה

אלמונים בסעודיה איימו לרצוח את יחיא אל-אמיר, תסריטאי של פרק בסדרה טאש מא טאש, המיוחדת לימי רמדאן, בו נמתחת ביקורת על מדיניותו של האגף השמרני במשרד החינוך הסעודי, המונע שינויים בתכניות הלימודים, ועל התחקירים האידיאולוגיים שהוא כופה על המועמדים להוראה. באחד המערכונים הוצגה ועדת קבלה הדוחה את מועמדותו של צעיר שביקש לעבוד כמורה משום שהוא קורא ספרים ועיתונים ליברלים כגון אל-וטן ואל-ריאץ'. עבד אל-מג'יד אל-עמרי, מטיף ובכיר במשרד לעניינים אסלאמיים, האשים את יוצרי התכנית בגזענות, לעג לדת ויצירת פילוג בעם.

אל-וטן (סעודיה), 26.8.09 ; www.alarabiya.net,  אל-וטן, אל-סבק (סעודיה), 25.8.09 

 

סיוע סעודי הביא למעצר תא טרור בכווית

מקורות ביטחוניים סעודים חשפו כי סעודיה סיפקה לשלטונות כווית מודיעין רב ערך שהוביל למעצר תא של אל-קאעדה בכווית ב-11 באוגוסט.

עכאט' (סעודיה), 26.8.09

 

איראן: תנאים למו"מ עם ארה"ב בנושא אפגניסטן

שגריר איראן באפגניסטן אמר כי ארצו תהיה מוכנה לקיים מו"מ עם ארה"ב בנושא אפגניסטן כאשר ממשל אובמה יסיים לגבש מדיניות סדורה ביחס לאיראן.

פרס טי וי (איראן), 20.8.09

 

אתר איראני: שיעים נטבחים בתימן והחברה שלנו שותקת

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק תקף את הפער בין שתיקתם של הארגונים החברתיים במדינה לנוכח טבח השיעים בצפון תימן לבין תמיכתם הנרחבת במוסלמים בלבנון ובפלסטין. 

תאבנאק (איראן), 24.8.09

 

אתר איראני: לחץ על נציגי מיעוטים דתיים להצטרף לביקור הנשיא באו"ם

אתר האינטרנט פרלמן ניוז, המזוהה עם מתנגדי הנשיא אחמדי-נז'אד במג'לס, דיווח על לחץ המופעל על נציגי המיעוטים הדתיים במג'לס כדי שיתלוו לביקורו של הנשיא בעצרת האו"ם, ובכך לאפשר לו לטעון כי באיראן יש חופש דת וסובלנות.

Parlemannews.ir, 24.8.09

 

יומון איראני: ארה"ב וסעודיה מאחורי הפיגועים בעיראק

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי טען כי ארה"ב סייעה לאל-קאעדה ולבעת' לבצע את הפיגועים האחרונים בעיראק במסגרת כוונתה להדיח את השיעים מהשלטון ולהעמיד במקומם גורמים מטעמה. היומון רמז כי סעודיה, הרואה בשלטון השיעים בעיראק תבוסה, שותפה בפיגועים אלו.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 26.8.09

 

ציר מג'לס: הידיעות על עינויים בעלי אופי מיני מבוססות

אתר האינטרנט האיראני פרלמן ניוז, המזוהה עם מתנגדי אחמדי-נז'אד במג'לס, טען כי עינויים בעלי אופי מיני היו בין הסיבות לסגירת מתקן הכליאה בקהריזק. חבר בוועדת המג'לס לבדיקת מצב עצורי המהומות אמר בעילום שם לאתר כי הידיעות אודות עינויים מיניים בקרב העצורים בקהריזק מבוססות.

Parlemannews.ir, 26.8.09  

 

הישראלים גונבים איברי שהידים ודורכים על [אמנת] זכויות האדם

אל-ראיה (קטר), 25.8.09/ אמייה ג'וחא

 

בכירים איראניים: להעמיד לדין את בנו של רפסנג'אני

חבר ועדת המג'לס לביטחון לאומי, מחמוד אחמדי-ביע'ש, ובכיר בבסיג' הסטודנטים קראו להעמיד לדין  את מהדי האשמי, בנו של האשמי רפסנג'אני, לאחר שנחשף תפקידו בהנהגת המהומות במשפט העצורים (25.8.09).

אירנא (איראן), 25-6.8.09

 

שר החוץ התורכי: הבחירות חיזקו את איראן

בפגישתו עם שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, באיסטנבול אמר שר החוץ התורכי, אחמט דאווטוגלו, כי הבחירות המוצלחות באיראן חיזקו את מעמדה בעולם.

איסנא (איראן), 25.8.09

 

איתאללה מונתזרי: על הממשלה לשחרר את העצורים

בתגובה למכתב פתוח בו דרשו כ-300 עיתונאים ופעילים פוליטיים, מהאשמי רפסנג'אני, מוסוי, כרובי, ח'אתמי ומאיתאללות בכירים בקום, לנקוט בצעדי התנגדות נגד ממשלתו של אחמדי-נז'אד, קרא בכיר אנשי הדת המתנגדים למשטר, איתאללה חוסין עלי מונתזרי, למשטר לשחרר את עצורי המהומות, לחדול ממשפטי הראווה ולהיענות לדרישות הצודקות של העם ולא – איראן תחת המשטר הנוכחי לא תיחשב לרפובליקה אסלאמית.

אתר לשכת מונתזרי (איראן), 26.8.09; נו רוז ניוז (איראן), 24.8.09

 

הגרעין האיראני – סכנה המרחפת מעל המפרץ הפרסי

אל-ראי (כווית), 27.8.09/ ג'עפר רג'ב