המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 3.2.2009
3/2/2009

מה חדש? סיכום יומי 3.2.2009

 

בתקציר: מועצת השורא המצרית: איראן מזיקה לעניין הפלסטיני * משעל: לא נחדל להבריח נשק * בית משפט עליון במצרים התיר יצוא גז לישראל * סיף אל-אסלאם: פרישתי מהחיים הפוליטיים בלוב – סופית * יומון איראני: להגביל הסחר עם האמירויות * נאום אסד על ישות הטרור הציונית בתכניות הלימוד בסוריה

 

משעל: לא נחדל להבריח נשק

בנאום במג'לס האיראני, אמר ראש הלשכה המדינית בחמאס, ח'אלד משעל, כי חמאס לא תחדל להבריח נשק כיוון שזה מנוגד למאבק המזוין. לצירי המג'לס אמר:  "הקרב שלנו הוא הקרב שלכם... תמיכתכם בהתנגדות בפלסטין היא תמיכה בעצמכם." הוא קרא לאירופה לתקן את מדיניותה מול חמאס ולהשפיע על האמריקאים לפעול באופן דומה. לדבריו, חמאס שואפת לשחרר את ירושלים ואת כל פלסטין ולממש את זכות השיבה. יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, אמר כי החמאס מוסיפה כבוד לאסלאם במאבקה בציונות.

פארס (איראן), 3.2.09

 

נאום אסד על ישות הטרור הציונית בתכניות הלימוד בסוריה

שר החינוך הסורי, עלי סעד, אמר בוועידה העוסקת בנושאי חינוך בח'רטום, כי הרעיונות והתפיסות האסטרטגיות שהציג נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, בנאומו בפסגת דוחה (16.1.08) בדבר אופייה הטרוריסטי של הישות הציונית יוכנסו לתכניות הלימוד בסוריה, על מנת לנטוע אותם בזיכרון של הדורות הבאים.

אל-בעת' (סוריה), 3.2.09

 

סוריה לחמאס: לא לחתור נגד אש"ף

מקור ערבי רם דרג מסר כי שה"ח הסורי, וליד אל-מועלם, נפגש (31.1.09) עם סגן ראש הלשכה המדינית של תנועת החמאס, ד"ר מוסא אבו-מרזוק, ודרש שחמאס תחזור בה מקריאתו של ראש הלשכה המדינית שלה, ח'אלד משעל, להקים מקור סמכות חלופי לאש"ף. לדברי המקור, אל-מועלם הבהיר לאבו-מרזוק שעמדת משעל סותרת את העמדה הרשמית הסורית והערבית, וכי סוריה מסתייגת ממנה. בכיר החמאס מחמד נזאל, טען כי משעל לא התכוון ליצור חלופה לאש"פ, אלא להקים גוף שיורכב מהארגונים שהורחקו מאש"פ, המהווים את ההתנגדות הפלסטינית. נזאל הבהיר כי לחמאס אין בעיה להכיר באש"פ, אולם יש לערוך בו רפורמות.

sonara.net, 1.2.09; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.2.09

 

מועצת השורא המצרית: איראן מזיקה לעניין הפלסטיני

מועצת השורא במצרים הודיעה כי היא מתנגדת לעמדות האיראניות החותרות להעמיק את הפילוג הפלסטיני ולפגום במאמצי מצרים לתמיכה בבעיה הפלסטינית וכי העם המצרי עומד מאחורי מובארכ בהתמודדותו עם ניסיונות איראן ליצור קרע בשורה הפלסטינית והערבית. הד"ר מופיד שיהאב, השר לענייני משפט ומועצות המחוקקים, אמר כי ניסיונות התיווך האיראניים בין הפלגים הפלסטיניים נועדו לגיוס בעלות ברית שיאפשרו לה דריסת רגל בעולם הערבי.

אל-גומהוריה (מצרים), 2.2.09 

 

חמאס פורסת שטיח אדום בפני איראן – האלטרנטיבה לאש"פ

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.2.09/ אמג'ד רסמי 

 

דיווחים סותרים על סדר היום בדיוני ראשי מדינות ערב

דיווחים סותרים בתקשורת הערבית לגבי המגעים והפגישות שמובילות בימים האחרונים סעודיה ומצרים. המדובר בפגישתם (2.2.09)  של נשיא מצרים, מובארכ, יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס ושה"ח הסעודי, סעוד אל-פיצל בקהיר, ובפגישה של חלק משרי החוץ הערביים, היום באבו ט'בי. היומון אל-חיאת דיווח כי הפגישות נועדו לדון בתהדיאה עם ישראל, בפיוס הפלסטיני וברעיונות חדשים של השליח האמריקאי ג'ורג' מיטשל. אולם, מדיווחים אחרים עולה, כי הפגישות דנו בעיקר בקריאתו של יו"ר הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, להקים מקור סמכות חלופי לאש"פ ובניסיונות לבלום את מעורבות  איראן במזה"ת. היומון אל-אח'באר דיווח כי הפגישה היום באבו ט'בי תדון בהקמת ברית של כמה מדינות נגד איראן בניסיון לבודדה ולצמצם את השפעתה בסוגיה הפלסטינית. על פי דיווח זה, סעודיה סבורה שאיראן עומדת מאחורי ההצהרות המדאיגות של משעל והיא רוצה בצירופה של תורכיה לברית.

אל-חיאת, אל-שרק אל-אוסט, אל-קדס אל-ערבי (לונדון), אל-אח'באר (לבנון), 3.2.09

 

בית משפט עליון במצרים התיר יצוא גז לישראל

בית המשפט העליון לעניינים מנהליים במצרים החליט לבטל החלטה של ערכאה משפטית נמוכה והתיר את יצוא הגז לישראל. בפסיקת השופטים נאמר כי הפסקת יצוא הגז היא פגיעה בהתחייבויות המדינה ובהסכמיה עם מדינות אחרות.

אל-אהראם (מצרים), 3.2.09 

 

אתר אינטרנט איראני מזהיר: ציר ערבי-אמריקאי נגד איראן

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק טען שמנהיגי מצרים, סעודיה וכווית מנסים לקרב את אובמה לעמדתם ולהקים ציר ערבי-אמריקאי, בשל חששם מפני התקרבותו לאיראן. לדברי האתר, מנהיגים אלה מקדמים תוכנית גזענית נגד איראן באמצעות כלי התקשורת שלהם אל-ערביה, אל-שרק אל-אוסט, אל-סיאסה ואל-אהראם כדי לפלג את עולם האסלאם לערבי וללא-ערבי.

תאבנאק (איראן), 29.1.09

 

יועץ אחמדי-נז'אד הכחיש קיום שיחות עם ארה"ב

יועצו של הנשיא אחמדי-נז'אד, האשמי ת'אמרה, הכחיש את דבר קיומן של פגישות בדרג ממשלתי עם ארה"ב ואמר כי ניתן יהיה לקיים עם ארה"ב שיחות אם זו תכיר בזכויות העם האיראני ותכבדן.

פארס |(איראן), 3.2.09

 

איחוד האמירויות, הנעזרת במערב, לא תעצור את הרכבת האיראנית

 

איראן דיילי (איראן), 2.2.09/ מחמד עלי רג'בי 

 

בכיר איראני: המהפכה אינה עומדת ביעדיה התרבותיים

בנאום בקום, אמר מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר באיראן, מוחסין רזאי, כי המהפכה האסלאמית לא עמדה ביעדיה התרבותיים בחמש עשרה השנים האחרונות וכי האבטלה, האינפלציה והנזקים התרבותיים מסכנים את עתידה. הוא קרא לחזור לערכים ולעקרונות של ראשית המהפכה.

פארס (איראן), 3.2.09

 

רפסנג'אני: שת"פ איראן-פקיסטאן יבטיח יציבות באזור

בפגישה עם שגריר פקיסטאן באיראן, טען יו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, האשמי רפסנג'אני, כי שום גורם אפגאני אינו יכול להבטיח את היציבות באפגניסטאן ובאזור, אלא רק שת"פ בין איראן לפקיסטאן. הוא קרא לארה"ב ולנאט"ו לראות בשת"פ זה גורם מפתח בפתרון הסוגיות האזוריות.

מהר (איראן), 3.2.09

 

יומון איראני: להגביל הסחר עם האמירויות

היומון ג'ומהורי-י אסלאמי קרא לממשלת אחמדי-נז'אד לצמצם את הקשרים עם מדינת איחוד האמירויות הערביות ולהגביל את הסחר והתעבורה עימה. הקריאה באה בתגובה לדרישת איחוד האמירויות לריבונות על שטחים איראנים, ולטענתה כי איראן מתערבת בעניינה וכי יש לה תוכנית גרעין חשאית.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 3.2.09

 

מכה למפלגות הדתיות בבחירות בעיראק

אל-וטן (סעודיה), 3.2.09/ ג'יהאד עוורתאני 

 

סיף אל-אסלאם: פרישתי מהחיים הפוליטיים בלוב - סופית

סיף אל-אסלאם אל-קד'אפי אמר ליומון אל-שרק אל-אוסט, שהחלטתו לפרוש מהחיים הפוליטיים בלוב סופית, וכל מעייניו נתונים לפעילות בחברה האזרחית. לדבריו, אביו, שליט לוב מועמר אל-קד'אפי, לא היה שותף להחלטה זו. הוא אמר כי בכוונתו להקים ולנהל מכון מחקר באירופה והביע נכונות לסייע בקידום רפורמות בלוב, אך הדגיש שזהו נושא השייך לכל הלובים ואין זה נכון שכל ענייני המדינה יהיו תלויים ביחידים. על אירועי עזה אמר שעל מדינות ערב ללמוד מישראל ולהדיח מנהיגים שכשלו ולבחור אחרים באופן דמוקרטי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.2.09               

 

סעודיה פרסמה רשימה חדשה של מבוקשים ביטחוניים

משרד הפנים הסעודי פרסם רשימה של 85 מבוקשים ביטחוניים, ביניהם שניים תימנים, החשודים בהשתייכות לארגונים קיצוניים בחו"ל ובתכנון פיגועים בתוך סעודיה.                            

עוכאט' (סעודיה), 3.2.09.