המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יאסר ערפאת בראיון: אני מבקש את השהאדה
27/5/2003

                        יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת בראיון: אני מבקש את השהאדה 

 

היומון הלונדוני/סעודי, "אל-שרק אל-אוסט" קיים ראיון שנערך עם יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, בראמאללה. להלן עיקרי דבריו:[1]

 

ש- בראיון הקודם ל'אל-שרק אל-אוסט' ביולי האחרון אמרת כי מינוי ראש ממשלה יתבצע רק לאחר הקמת  המדינה [הפלסטינית]. מה גרם לך לשנות את דעתך כך שהסכמת לנקוט בצעד זה?

ת- הטיוטא של החוקה שלנו כוללת את הצורך למנות ראש ממשלה. כעת, המשרה הזו נוצרה. מאז הקמת הרשות הפלסטינית ועד היום אני נשאתי [הן] במשרה זו והן במשרה של ראש הרשות ובכך הסתיים העניין. אולם, הישראלים קראו והם קוראים עד היום לשרים [באופן כללי] 'נושא בתפקיד'...

 

ש- מדברים הרבה על הממשלה ועל המחלוקות בין אבו עמאר לבין אבו מאזן, מה יש לך לומר על כך?

ת- כל מה שהם אומרים זה שקר וכזב...

 

ש- מה עמדתו של אבו עמאר  בנוגע לאבו מאזן, בנוגע להרכב הממשלה?

ת- מי מינה את אבו מאזן? [האם] לא אני מיניתי אותו?

 

ש- אנו שואלים על טיב היחסים בינך לאבו מאזן

ת- היחסים ביני לבין אבו מאזן הם יחסים היסטוריים... הוא חבר בפת"ח מההתחלה, חבר הועדה המרכזית של פת"ח וחבר הועד הפועל של אש"פ.

 

ש- מה טיב היחסים בין אבו עמאר לאבו מאזן?

ת- רגילים.

 

ש- האם יש תיאום מלא בכל התחומים?

ת-אני לא יכול לומר שיש תיאום מלא בכל התחומים. הוא ממלא את תפקידו ואני את תפקידי ומידי פעם אנו נפגשים ודנים בכל הנושאים.

 

ש- כלומר, יש תיאום מלא?

ת- לדוגמא, כשהוא נפגש עם שרון ב-17.5 השנה הוא קודם כל נפגש איתי.

 

ש- ניתן להבין מדברך כי אתה מרוצה מאבו מאזן כראש ממשלה?

ת- אבוי לך שאתה שואל אותי שאלה כזו.

 

ש- מהן נסיבות מינויו של עקיד מחמד דחלאן לשר לענייני ביטחון והמהומה שהתעוררה סביב המינוי?

ת- לא מגיע לו להיות בכיר במשרד הפנים. לכן, התעקשתי שהוא יהיה שר לענייני ביטחון ולא שר לענייני פנים משום שיש אנשים בעלי דרגה גבוהה יותר ממנו במשרד הפנים. אז, אמר אבו מאזן: 'אני אהיה שר הפנים ואמרתי לו: 'אם כך,בברכת האל [הכוונה: מקובל עליי].

 

ש- אולם, כשאבו מאזן העביר לדחלאן משימות של משרד הפנים...

ת- לא, הוא לא העביר.[2]

 

ש- ... האם אבו מאזן לא ייפגש עם הנשיא בוש?

ת- הוא אמר דברים אלה. מה שהוא אומר זה דבר אחד, ומה שאני חושב זה דבר אחר. מצבי האישי אינו מעניין אותי. מה שמעניין אותי הוא מצבו של העם שלי. אני שלחתי את סלאם פיאצ' [שר האוצר] להיפגש עם קונדוליסה רייס ועם הנשיא בוש.

 

ש- במילים אחרות אתה לא מתנגד לכך שאבו מאזן ייפגש עם בוש?

ת- לחלוטין לא, כל עוד יש בכך תועלת לעם הפלסטיני...

 

ש- מה עומד, לדעתך, מאחורי הטלת האחריות לכל פעולות האלימות ופעולות ההקרבה [הכוונה לפיגועי התאבדות] על ידי ישראל ובמיוחד על ידי ראש הממשלה שלה, על אבו עמאר?

ת- שרון לא מסוגל לשכוח את תבוסתו בביירות... זהו תסביך נפשי...

 

ש- האם אתה מוכן לפגוש [את שרון]?

ת- מדוע לא? בנו, עומרי שרון, היה בא אליי באופן קבוע...

 

ש- האם אתה מפחד מכך ששרון יעז לגרש את ערפאת?

ת- האם הוא מסוגל לגרש אותי ממולדתי?... אתה מדבר על הגנרל יאסר ערפאת...

 

ש-האם זה נכון שהיה הסכם בין הרש"פ לארה"ב על כך שהצד הפלסטיני יתעלם מהנושא של ועדת החקירה שישראל מנעה את כניסתה [לאחר אירועי ג'נין]?

ת-למה הכוונה?

 

ש- במסגרת המתקפה הצבאית של ישראל על השטחים צוין שארה"ב לחצה על הרש"פ שתתעלם מהסוגיה.

ת- לא. כל יום אנו דורשים לבצע את ההחלטה. אני קראתי לה [לג'נין] ג'נינגרד והיום [אני קורא לבית חנון] בית חנונגראד [ובאשר ל]עיר העתיקה בשכם, האם הם מכבדים את ההיסטוריה שלהם? האם אדוננו יוסף, אחיו ואביו לא חיו שם לפני שהגיעו למצרים? הם הרסו את המורשת, המורשת של אדוננו יוסף.

 

ש- לא היתה התעניינות בזירה הבינלאומית במורשת של העיר העתיקה בשכם אותה הרסו כוחות הכיבוש, זאת בהשוואה להתעניינותו של האו"ם ב[הריסתם של] פסלי בודהה באפגניסטן.

ת- העולם כולו התערב במה שקרה באפגניסטן... בבית לחם הפציצו את הפסל של מרים הבתולה בכנסיית המולד באמצעות 11 פגזים שעשויים מאורניום מדולל...    

 

ש- נראה כי אינך רוצה למתוח ביקורת על העולם הערבי, אולם בעקבות סיורנו מצאנו כי יש ברחוב הפלסטיני תחושה שהעולם הערבי אינו מסוגל ואינו מבצע את תפקידו המינימלי בנוגע לסוגיה הפלסטינית. מדוע אף בכיר לא דיבר על התחושה הזו?

ת- דיברתי לפני שלוש שנים על הסכם 'סייקס-פיקו' חדש והנה, האומה הערבית נמצאת בתוך 'סייקס פיקו חדש'...

 

ש-האם יש בך תקווה להגיע לשלום עם ממשלת ישראל הנוכחית?

ת- אנחנו בחזית המערכה עד ליום הדין. אין שום דבר שיזעזע את [נחישותנו] הוי הר, הרוח לא יכולה לך...

 

ש- מה דעתו של אבו עמאר בנוגע ליוזמה שבאה מצידם של כמה פלסטינים מישראל לבקר באושוויץ וזאת כדי להבין את כאבם של היהודים וכדי ש[גם] הם יבינו את כאבי הפלסטינים?

ת- אנו תומכים בכל יוזמה שמטרתה [לקדם את] השלום. (יועצו של ערפאת, אבו רדינה מוסיף: היו"ר רצה לבקר במוזיאון השואה  [האמריקאי] בוושינגטון אולם הם [היהודים] התנגדו לאחר שהבקשה הופנתה אליהם משום שהם מצאו שהיא סותרת את האינטרסים שלהם).

 

ש- לדעתך, מהו הדבר שהפלסטינים עוד לא עשו למען השלום עד עכשיו?

ת- אנו עשינו כל דבר למען השלום. הסכמנו לכל היוזמות שהוצעו, ולא רק הפלסטינים אלא גם כל האומה הערבית, האסלאמית והמדינות הבלתי מזדהות...

 

ש- כיצד תרגיע את הישראלים אשר הממשלה הנוכחית שיכנעה אותם שאבו עמאר עומד מאחורי הפיגועים?

ת- חלק מ[הבכירים] בצבא [הישראלי] אומרים שזו לא האמת, כמו פעולת הספינה. (אבו רדינה מוסיף: מדוע שרון הסכים לפגוש שלושה סגנים של ערפאת: אבו מאזן, אבו עלאא' ודלחאן ואחר כך הם התקשרו אליו כדי לעדכנו בתוצאות הפגישה?).

 

ש- מה תאמר לנערים אשר מתכוונים לפוצץ את עצמם?

ת- אני אומר שעמדתנו לא השתנתה. אנו מתנגדים לאלימות נגד אזרחים פלסטינים וישראלים. זוהי [עמדתי] הידועה בכל החוגים [הפוליטיים]. אפילו היתה לי עמדה [דומה] בנוגע לחטיפת מטוסים. אבל ישנו כיבוש. עימות. הכיבוש הוא דבר אחד ופגיעה באזרחים היא דבר אחר. זה אסור מבחינה דתית ואני אדם מאמין. אולם, באשר להתנגדות נגד הכיבוש, הרי שהיא לגיטימית ואני מתכוון [להתנגדות] נגד חיילי הכיבוש. אסור להרוג ילדים ונשים במסעדה או בבית קפה. אולם, באותה שעה אזרחינו נהרגים.

 

ש- כלומר, אתה נגד הרג אזרחים ישראלים למרות שאזרחים פלסטינים נהרגים?

ת- זוהי טעות להיות כמותם כאשר הם מפרים את החוקים הבינלאומיים [ואת חוקי] המוסר.

 

ש- הישראלים אומרים כי יש מבוקשים ממנגנוני הבטחון אשר מתחבאים בלשכה שלך.

ת- אני מתריס נגדם,  אני מתריס נגדם. אמרתי זאת לבכירים אירופאים שביקרו אותי כאן וכן, לאמריקאים: 'בבקשה, חפשו אחר מבוקשים'...

 

ש- אם אבו עמאר היה מוצא שהוא מהווה מכשול בדרך להגשמת השלום ולהסרת הסבל מעל עמו, האם הוא היה פורש?

ת- אני אפרוש? אני לא אפרוש אני אהפוך לשהיד. אני מבקש את השהאדה...

 

ש- אבו עמאר לא יעזוב את השטחים?

ת- איני יכול לעזוב את מולדתי. כשהייתי על הסירה [בדרך] מביירות שאלו אותי, 'לאן אתה הולך אבו עמאר?' השבתי להם: 'לפלסטין'. רבים מכם תמהו על כך וכתבו על הנושא.

 

ש- נסיים את הראיון בנושא המועדף עליך- נושא ירושלים. אבו עמאר לעולם לא יסכים לפתרון ללא נסיגה ישראלית מירושלים המזרחית שהיא, כפי שאמרת, המפתח לשלום במזרח התיכון.

ת- ו[פתרון] בעיית הפליטים בהתאם להחלטת [האו"ם] מספר 194. אל תשכח שיש שני סוגים [של פליטים]. יש [גם] את העקורים משנת 1967.ישנו הסכם בנושא זה שאליו הגיעה ועדה מרובעת שכללה את ירדן, מצרים, פלסטין וישראל וחלק מהם שבו לישראל.                                       



[1] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 25.5.2003.

[2] היומון מציין כי אבו מאזן פרסם החלטה לפני כשלושה שבועות לפיה הוא העביר לדחלאן תחומי אחריות השייכים למשרד הפנים, מה שעורר את זעמו של ערפאת- אלשרק אל-אוסט (לונדון), 25.5.2003.