המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מנהל "הארגון הערבי נגד גזענות" [AAD]: נחוץ קוד אתי לעיתונות הערבית
25/12/2004


מנהל "הארגון הערבי נגד גזענות" [AAD] בראיון:

הארגון הוקם בעקבות פעילות ממר"י והוא שואף לגבש קוד אתי לעיתונות הערבית

 

השבועון המצרי הממסדי "אח'באר אל-אדב" קיים ראיון עם הד"ר עמאד גאד, מומחה ב"מרכז למחקרים מדיניים ואסטרטגים" של בית ההוצאה לאור "אל-אהראם" ומנהל "הארגון הערבי נגד אפליה גזענית" [AAD][1]. הראיון עסק בעיקרו בהקמת AAD ובמאבקו של הארגון נגד החוק למאבק באנטישמיות שנחקק לאחרונה בארה"ב.

 

השבועון מסר מפי גאד כי AAD ב-16-17 לינואר יקייםAAD  בקהיר ועידה ערבית שתכלול מומחים לחוק בינלאומי שמטרתה לגבש דרך פעולה נגד החוק האמריקאי למאבק באנטישמיות. לדבריו, ועידה זו תהיה צעד ראשון מבין רבים אחרים שיובילו להקפאתו או לביטולו של החוק. להלן קטעים מן הראיון:

 

"שאלה: [מהו] תפקידו של AAD ומה היה הרקע להקמתו?

גאד: במסגרת עבודתנו ב"מרכז למחקרים מדיניים" [של היומון] אל-אהראם ב[הכנת] סדרת 'כתבים ישראליים נבחרים' נהגנו לעקוב אחר פעילותם של הארגונים הציוניים השונים, כיצד הם פועלים וכיצד הם צדים [חומר] מפה ומשם. ההתקפה [נגד התקשורת הערבית] התגברה כאשר בשנת 1998 נוסד [מכון] ממר"י שיש לו סניפים בבירות רבות בעולם כמו וושינגטון, ברלין מוסקבה ותל אביב.

 

ממר"י הוא קיצור של 'המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון'. השם הזה הוא כללי מאוד [ולמעשה המכון] מתמקד במעקב אחר התקשורת הערבית ומאשים אותה באנטישמיות ו[בשנאת] התרבות המערבית. [למכון] יש אתר באינטרנט בשבע שפות. מאחר ויש לו סניף בוושינגטון, הוא יכול להעביר את החומר שהוא מאתר לחברי הקונגרס, בנוסף לכמה סרטי וידאו שהוא מקליט ובהם התבטאויות של כמה אישים ערבים.

 

כיוון שלא היתה בצד הערבי שום תגובה [לפעילות ממר"י], הלך המכון צעד נוסף קדימה והאשים אישים ערבים [שונים] באנטישמיות. אחת [מההאשמות] הופנתה כנגד הסופר אבראהים נאפע [עורך אל-אהראם]. אנו שקלנו כיצד ניתן להתמודד עם הדבר? האם עלינו להסתפק בהפרכת התביעה המשפטית [שהוגשה על ידי ממשלת צרפת נגד נאפע] או שמדובר במתקפה מתמשכת. במסגרת התייעצותנו עם כמה משפטנים וחוקרים הוסכם להקים את AAD.

 

השאלה שהעסיקה אותנו היתה כיצד פועל הארגון הציוני הזה? כאשר חקרנו את העניין מצאנו מאמר של עיתונאי בריטי שכותרתו 'ממר"י הסלקטיבי' [הכוונה למאמרו של בראיין וויטיקר בגארדיאן]. [וויטיקר] אמר כי הוא קיבל אימייל מהמכון הזה ובו קטעים מהתקשורת הערבית שמתוארים כאנטישמיים. אני חזרתי אל המקורות שהם הצביעו עליהם ומצאתי כי הדברים הוצאו מהקשרם וכי התרגום אינו מדויק. והוא [וויטיקר] מצא גם שארגון זה מורכב מקציני מוסד בראשות אלוף משנה יגאל כרמון שהיה היועץ לענייני טרור של [יצחק] רבין ואח"כ של [בנימין] נתניהו.

 

[וויטיקר] אמר שהתגובה הערבית [הנדרשת] היא פשוטה: שאמצעי התקשורת הערבית יפרסמו תרגומים [של מאמריהם] לשפות זרות ויפנו אותם אל המערב, מפני שהם אלה היכולים להעביר את מה שהם כותבים בצורה הטובה ביותר. בסוף [מאמרו] אמר [וויטיקר] שהערבים מעדיפים, בסופו של דבר, לשבת ולהתלונן על המזימות של המודיעין הישראלי.

 

המאמר [הזה] הווה עבורנו ציון דרך והתחלנו לעקוב אחר פעילותו של הארגון הזה [ממר"י]. העולם המערבי היה מודע לבעיה הזו והוא התפלא על העדרו של קול ערבי, בעוד מעוותים את הדברים שאנו כותבים ואנו לא מגיבים או מתקנים זאת.

  

שאלה: מכאן באה המחשבה להקים את AAD במתכונת של ממר"י?

גאד: הוחלט להקים את AAD כדי שהוא יעקוב אחר כל הארגונים העוקבים אחר מה שהם מכנים שנאה ערבית אנטישמית ויחשוף את כל הדברים המזויפים [שהם מפרסמים]. כמו כן,יעקוב [AAD] אחר [גילויי] הגזענות שהתקשורת הישראלית מלאה בהם, לא רק נגד הערבים אלא גם נגד המערב ולא רק נגד האסלאם אלא גם נגד הנצרות, נגד הפועלים הזרים ונגד האישה.

 

באתר [של AAD] ניתן למצוא 14 נושאים בנוגע לאפליה בישראל. ובכך אנו מנסים לומר שישראל אינה מדינה דמוקרטית, שהיא אינה מכבדת את זכויות האדם ושהיא עוברת על החוק הבינלאומי ונוקטת במדיניות של אפליה ורדיפה.

 

שאלה: כאשר הוכרז על הקמת AAD היו חששות שמדובר בארגון רשמי.

גאד: זה אינו נכון. אנו ארגון אזרחי שנרשם בצרפת כדי שהוא יוכל להגיש תביעות משפטיות בבתי הדין של האיחוד האירופאי. כמו כן, סניף [של AAD] נפתח בקהיר במסגרת הסכם עם משרד החוץ המצרי ואנו שואפים להקים סניף [נוסף] של AAD בוושינגטון.

 

שאלה: האם [אתם שואפים להקים סניף בוושינגטון] כדי שניתן יהיה לפעול שם נגד החוק האמריקאי החדש [למאבק באנטישמיות]?

גאד: אנו התחלנו לפעול בתחום המשפטי. אנו לומדים את החוק האמריקאי ועוקבים אחר הצעת החוק הצרפתית [בנוגע לאנטישמיות]. אנו הקמנו [מחלקת] ייעוץ משפטי כדי להתכונן לוועידה [שעורך AAD בינואר בנושא החוק האמריקאי] וכדי שהם יבחנו את החוק [האמריקאי למאבק באנטישמיות ברחבי העולם] בהשוואה לחוק הבינלאומי. זאת מפני ששום מדינה - יהא אשר יהא משקלה במישור הבינלאומי - אינה יכולה לחוקק חוק בפרלמנט שלה ולאכוף אותו בעולם כולו. זהו עניין פגום מבחינה חוקית.

 

כמו כן, אנו ננסה להעלות את הנושא בפני העצרת הכללית של האו"ם תוך תיאום עם גורמים ערביים ובינלאומיים כדי להתמודד עם החוק [האמריקאי] המהווה סכנה לכולם ולא רק לערבים. אם תגדף את הדת הנוצרית ואת הישות האלוהית באמריקה, לא יימצא בכך כל פגם ואף אחד לא יבוא עמך חשבון. אולם, אם תתנגד למדיניות שרון, תיענש בחומרה...

 

שאלה: האם לדעתך החוק ייושם בפועל או שזהו רק [אמצעי] לחץ אמריקאי שייעשה בו שימוש כאשר [ארה"ב] תחפוץ בכך?

גאד: אני חושב שהוא ייושם... בשל שליטתו של הימין הדתי השמרני בממשל האמריקאי למשך ארבע שנים נוספות ובשל הדיבורים המתמשכים על רפורמות, דמוקרטיה, שינוי תוכניות הלימוד ושינוי המסר התקשורתי [בעולם הערבי] - אני צופה שהחוק ייושם לגבי מדינות שונות ללא הבחנה בין אם המדינה היא בעלת ברית [של ארה"ב] ובין אם לאו. [החוק] יכול להיות מיושם על מצרים וסעודיה, במידה והאליטה השלטת [בארה"ב] תחליט לפעול בהתאם לחוק, על חשבון חופש המחשבה והבעת הדעה.

 

שאלה: האם אתם יכולים להפעיל לחץ לביטול החוק ומה ניתן לעשות בנושא זה?

גאד: אנו יכולים לגרום להקפאת החוק או לביטולו בדרכים רבות. אולם, לנו, כאזרחים מצרים, אין את הזכות לעשות כן. כל שביכולתנו הוא לחשוף את החוק ולהרחיב את מסגרת הסולידאריות עמנו מצד מדינות שונות. יתכן ובשלב הבא יהיה ניתן לפנות לעצרת הכללית של האו"ם.

 

הבעיה עם החוק האמריקאי היא שהוא זורע פחד בחוגים ערביים רבים. יש מי שפוחד לעבוד עם הארגון שלנו [AAD, מחשש] שהוא יואשם באנטישמיות. אילו היה לערבים רצון לפעול היינו יכולים להרחיב את היקף הפעולה עם משפטנים באמריקה, ערבים ושאינם ערבים. הם יכולים להגיש תביעות משפטיות לביטול החוק מתוקף היותו מנוגד לחוקה האמריקאית המורה על שוויון בין כל האזרחים האמריקאים ללא [הבדל] דת, גזע וצבע. החוק האמריקאי מפלה [לטובה] את בני הדת היהודית לעומת  המוסלמים, הנוצרים, הבודהיסטים, ההינדואים ואחרים וזוהי פגיעה בשוויון.

  

שאלה: מה יכול AAD לעשות בנוסף לוועידה [שתיערך בקהיר בעניין החוק]?

גאד: מבחינה עקרונית AAD רוצה לפעול כדי להתמודד עם המתקפה הזו. ביכולתנו לספק את החומר הנדרש ולארגן את הועידה. אולם, מה שחשוב הוא שרעיון זה יתפשט ושלסולידאריות ולתמיכה מוראלית ומדינית מן הערבים, עוד לפני התמיכה הכלכלית.

 

שאלה: אתה מדבר על סולידאריות בעוד ששפה זו כלל אינה מובנת בפוליטיקה אשר מדברת תמיד בשפת האינטרסים והכוח. זאת במיוחד כאשר בצרפת ובגרמניה יש כוונה להוציא חוק דומה לחוק האמריקאי.

תשובה: בוודאי. אבל, [צריך] לספק את העובדות לדעת הקהל המערבית המקבלת חומר תקשורתי מן המוסדות הציוניים. אנו מנסים לשנות את התמונה ולהזין את דעת הקהל המערבית בעובדות. מצד שני, המדינות המערביות הן מדינות דמוקרטיות היכולות לבוא חשבון עם השליטים שלהן באמצעות הבחירות. הספרדים, לדוגמא, הפילו את [ראש ממשלת ספרד] אסנאר כאשר החליט להיכנס למלחמה נגד עיראק. זה הערך של הפנייה אל דעת הקהל העולמית. אינך קוצר את התוצאות ברגע אחד, אלא לאחר בנייה ארוכת טווח...

 

שאלה: יש בעיתיות מסוימת בעיתונות הערבית, העוסקת בסכסוך הערבי ישראלי בסוג של רגשנות הגורמת לתוצאות הפוכות.

תשובה: יש פעולות לכינוס ועידה באחת ממדינות ערב שבמסגרתה יפורסם קוד אתי לעיתונות הערבית. בוועידה זו יציג AAD כמה ספרים שהארגונים הציונים 'צדו' כדי לומר כי כתיבה מעין זו מזיקה וכי לא ראוי להגן על הבעיה הפלסטינית באמצעות גידוף הדת היהודית. אנו ננסה להגיע לקוד אתי של העיתונות הערבית בנוגע לאופי העיסוק בנושאים כאלו וכדי לייבש את אותם מעיינות עליהם מסתמכים הארגונים הציונים."

 

 

 


[1]  אח'באר אל-אדב (מצרים), 19.12.2004.

"הארגון הערבי נגד אפליה גזענית" מכונה באנגלית:Arabs Against Discrimination .